23.07.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Det er ikke noe tvil om at hva som er den viktigste linja i Slovakia, men det går an å komme seg mellom Kosice og Bratislava også på en annen linje som går litt lenger sør. Den måtte jo testes ut.
Regiontoget klart på Kosice stasjon
På den søndre linja går det regiontog til Bratislava bare hver fjerde time og den bruker en god del lengre tid til hovedstaden enn hovedlinja som går lenger nord. Det var da heller ikke Bratislava som var mitt mål etter fire dager i Kosice. Nå var det Banska Bystrica som var målet, dit går det ingen direkte tog fra Kosice, men ved å bytte tog i Zvolen skulle den turen bare ta fire timer. Da har jeg vel avslørt at det ble litt forsinkelse?
Første klasse kupe på toget mellom Kosice og Zvolen
Togsettet som skulle ta meg fra Kosice til Zvolen så utenfra ganske lik ut de som går på hovedlinja, men innvendig viste det seg at toget var av mye eldre dato. Dette toget hadde bare kupè-vogner, selv på første klasse, der det var tre seter i bredden. Jeg sjekket ikke andre klasse, men jeg tror det der er meningen å ha fire seter i bredden. Uansett, toget var på ingen måte fullt selv om det var en fredag i juli. Etter hvert skjønte jeg litt hvorfor.
En stasjon på søndre linje
Ikke bare bruker toget mye lenger tid når det kjører denne veien, det er nesten ingen som bor her heller. De tre første timene av turen stoppet toget ikke så veldig ofte, likevel stoppet vi i alle småbyene og landsbyene toget kjørte gjennom. Det var først når vi kom til Lucenec at det føltes som vi kom til en by og da hadde jeg altså allerede sittet på dette toget i nesten 3 timer. Da er det fortsatt 4 timer til Bratislava, men Zvolen var bare en time unna, der jeg måtte bytte tog.
Utsikt fra togvinduet i nærheten av Roznava
Utsikten fra togvinduet var til tider ganske fin, men ellers var det mye landsbruk og små og grå landsbyer. Det er likevel spennende å se og tenke på at dette også er en del av EU og Europa, det minner meg litt om togturer jeg har tatt i Romania. En annen ting er at toget kjører ganske parallelt med grensa til Ungarn, noen ganger helt inntil, faktisk, selv om du ikke legger merke til det direkte. Det er en del av turen som utmerker seg og det er et fjellparti ved Roznava.
Video fra togvinduet like ved Roznava
Mellom Moldava nad Bodvou og Roznava må nemlig toget over en fjellkjede og du merker at toget går høyere og høyere oppe i fjellsiden på den nordlige siden. Fjellene du ser på den andre siden markerer grensen mot Ungarn og det er ganske tydelig at store deler av området i begge land er avsatt til nasjonalpark. Til slutt går toget inn i en ganske lang tunnel før det kommer ut igjen til mer normalt landsbrukslandskap på den andre siden. Det var høydepunktet på denne turen.
Utsikt fra togvinduet
Denne banen har i all hovedsak enkeltspor og er ikke elektrifisert. Det går heller ikke spesiellt fort, men hastigheten blir da også begrenset av underlig mange svinger. Det virket for meg som vi først kjørte vestover så rett sørover før vi snudde nordover og nesten kjørte østover igjen. Det er ikke så kupert at alle de svingene er nødvendig, men det er antagelig for å få meg seg omtrent alt som er av småbyer i området. Denne toglinja ble helt klart laget på en annen tid.
Slottet sees i det vi er på vei inn til Zvolen stasjon
En ting som plaget meg litt var at det ikke var Air Condition i vogna. Det var heldigvis ikke den aller varmeste dagen, men med 25 grader og et tog som går sakte blir det fort ganske klamt. Det ble til at jeg gikk til utgangsdøra og åpnet den for å få litt luft på flere stasjoner. Jeg måtte heldigvis ikke dele kupè med mer enn en annen person på deler av turen, ellers kunne det jo blitt slitsomt. Jeg lurer forresten på om det egentlig skulle vært AC på toget for det sto et skilt om at vi måtte lukke vinduet for at det skulle virke. Det var konduktøren som åpnet vinduene, så jeg har ingen tro på at det ville fungert med vinduene igjen.
Regiontog på vei inn til Banska Bystrica
Vi var noen minutter forsinket inn til Zvolen. Jeg hadde såvidt rukket toget videre til Banska Bystrica, men det var 50 minutter forsinket så jeg fikk god tid til en pause på Zvolen stasjon, også det en "perle" fra den gangen brutalismen var forbilde for Slovakiske stasjoner. Så jeg kom fra til Banska Bystrica etter litt over 5 timer. En spennende tur, forsåvidt, men jeg trenger ikke ta den en gang til. Turen kostet 15 euro i første klasse og billetten ble bestilt på: Slovakrail.sk Engelsk nettside hos den statlige operatøren. Det holder å vise fram billetten på mobilen.
OVERNATTING: I Banska Bystrica bodde jeg på Penzion Villa Maura, 5 minutter fra stasjonen Mesto: SE OG BESTILL HER via Booking.com.
I Kosice bodde jeg på Penzion Slovakia, 5 minutter fra stasjonen: SE OG BESTILL HER via Booking.com eller for andre hoteller: OVERNATTING I KOSICE via Booking.com
Mer om: tog i Slovakia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM