25.08.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Togturen mellom Praha og Dresden er en av Europas fineste og mellom Dresden og Hildesheim fikk jeg for første gang kjøre med de nye IC-dobbeldekkerne til Deutsche Bahn. SE VIDEOER I SAKEN
EC-tog til Dresden klar til avgang på Praha hl.n.
Denne turen startet på hovedstasjonen i Praha, hlavni nadrazi, som på sommeren er en maurtue av folk fra et utall land. Jeg hadde bestilt meg en første klasse billett og kunne dermed innta loungen, som ligger like ved det største billettsalget i 0. etasje. I loungen var det både sitteplasser til alle samt gratis kaffe, vann og snacks. I det hele tatt en rolig start på en relativ lang dag på skinner.
Fra loungen på Praha hl.n.
Eurocity-toget som skulle helt til Hamburg via Berlin var denne dagen proppfull av folk på andre klasse, antagelig av mange med interrail-billetter. Men, på 1. klasse var det vesentlig roligere og jeg fikk meg et dobbeltsete for meg selv, med god utsikt, på første etappe til Dresden. Og det er da også dette som er den desidert peneste delen av togturen. Toget følger nemlig Elbe, eller Labe(m) som elva heter i Tsjekkia stort sett hele veien og ofte går skinnene tett inntil elveløpet.
Første klasse på EC fra Praha til Hamburg
Jeg har tatt denne turen før, men dette er en strekning man ikke blir lei av. Særlig grensepartiet mellom Decin og Bad Schandau er imponerende. Her er dalen trang og det er bare såvidt plass til toget på den ene siden av elva og småbyer på den andre, der mesteparten av bebyggelsen ligger inne i sidedaler. Et par kilometer er faktisk toget i Tyskland, mens det fortsatt er Tsjekkia på den andre siden og den gamle grenseovergangen kan man fortsatt se restene av, hvis man følger godt med.
En kjapp titt ut av vinduet mellom Praha og Dresden
Jeg tok opp flere videoer på denne delen av togturen, både på tsjekkisk side, tysk side og akkurat i det vi passerer grensen. Se gjerne disse videoene nedenfor. På vei fra Praha til Dresden lønner det seg å sitte på høyre side av toget ettersom toget hele tiden kjører på venstre side av elva. I Tsjekkia kan du også se hektisk togtrafikk på den andre siden av elva og toget kjører tett innpå sentrum av byene man passerer. Du kan til og med se litt badeliv langs breddene av Labem
En av de nye IC-dobbeltdekkerne til Deutsche Bahn
Togsettet på denne delen av turen var et tsjekkisk og moderne tog, med tre seter i bredden i en åpen vogn i første klasse. Neste vogn var restaurantvogn med relativt gode priser, høyere enn vanlig i Tsjekkia men rimeligere enn i Norge. Toget har både Air Condition og høytalere som fungerer der informasjonen foregår på tsjekkisk, tysk og engelsk. Et helt OK internasjonal tog.
Første klasse i en IC-dobbeltdekker
I Dresden byttet jeg til et innenriks IC-tog, som til min glede viste seg å være en av de nye intercity-dobbeltdekkern. Her er det hel vogn i to etasjer som er første klasse og ikke noe restaurantvogn. Togsettene ligner veldig på mange regionaltog i Tyskland, der man gjerne kjører dobbeltdekkere, men med litt mer komfortable seter. Det var igjen trangt om plassen på andre plassen på deler av turen, men på første klasse var det halvfullt. Jeg må vel si at jeg ikke var helt imponert over de nye togene, det føltes litt som å sitte på et regiontog.
Her er flere videoer jeg tok opp på turen, alle mellom Praha og Dresden. Videoene gir et godt inntrykk av utsikten, men du ser også at det er ganske grønt og frodig mange steder som av til hindrer sikten. På den siste videon kjører toget over Elbe inne i Dresden.
Denne togturen kostet 49 euro og ble kjøpt 3 uker i forveien på Bahn.com. For å få en slik pris må du binde deg til en bestemt avgang, men det er altså første klasse midt i høysesong for en tur som varte i sju timer. Jeg måtte nok en gang bytte i Braunschweig, men det er bare 15 minutter unna Hildesheim som var målet.
OVERNATTING: OVERNATTING I PRAHA via Booking.com.
OVERNATTING: OVERNATTING I HILDESHEIM via Booking.com. Jeg bodde på Hotel B&B som ligger rett ved stasjonen.
Mer om: tog i Tsjekkia - Mer om: tog i Tyskland - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM