29.06.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Det er knapt nok noen stasjon i Berlin som har gjennomgått så mange forandringer som Ostbahnhof. Den er ikke lenger Hauptbahnhof og har elendige kommunikasjoner, men er likevel fortsatt en av de viktigste stasjonene i Tysklands nye hovedstad.
Skjebnen ville at Ostbahnhof var den første jernbanestasjonen jeg kom til i Berlin, for mange år siden. Denne stasjonen, med en merkelig plassering og en enda snodigere historie, har fascinert meg. Passerer man kjapt gjennom på vei til eller fra et tog så er stasjonen ikke noe spesiell, men graver man litt i overflaten har stasjonen mer å by på enn det man ser ved første øyekast. På nordøst-siden av stasjonen kan fortsatt se antydninger til hvordan stasjonen en gang så ut, men ellers er den bygningen du nå ser ganske nyoppført.
Historien begynner i 1842 da toglinja til Frankfurt (Oder) ble åpnet og dette ble Frankfurter Bahnhof. Bare noen få år ble det fusjon med et annet selskap og stasjonen skiftet navn til Niederschlesisch-Märkischer Bahnhof i 1845. Så i 1852 overtok den prøyssiske stat og stasjonen fikk navnet Schlesischer Bahnhof og var hovedstasjon for tog østover til det som var Prøyssen, men som i dag er Polen. Noe av dette er kjent fra før, men jeg har sjekket opp med Wikipedia for å få årstall på plass.
Men, det stopper ikke der, for noen år senere kom viadukten som går gjennom hele Berlin, Stadtbahn, som betød at stasjonen måtte forandres til en gjennomgående stasjon. Derfor ble stasjonen flyttet noen få meter og den gamle stasjonen ble Küstriner Bahnhof, som igjen ble stengt noen få år etter det. Legg til at Wriezener Bahnhof også lå i det samme komplekset av stasjoner, så skjønner du at her er det mye jernbanehistorie. Legger man til alle gods-stasjonene som har vært her, så kunne jeg sikkert holdt på i et par dager. Legg forresten merke til Postbahnhof som ligger sørøst for dagens stasjon. Her var det i flere år en nattklubb i de gamle godsbygningene, som er blant de få som overlevde andre verdenskrig.
I nyere tid skiftet DDR-regimet navn på stasjonen til Ostbahnhof i 1950, men det stopper heller ikke der, for i 1987 ble den omdøpt til Hauptbahnhof. Dette for å signalisere at det skulle bli hovedstasjonen i daværende Øst-Berlin og da også den viktigste stasjonen i Øst-Tyskland. Slik ble det aldri, vi vet jo alle hva som skjedde kort tid etter og etter murens fall forandret ting seg nok en gang. I Øst-Berlin var Lichtenberg i praksis hovedstasjonen, fordi Ostbahnhof (som Hauptbahnhof) lå tett inntil muren og lå upraktisk til i forhold til andre transportmidler. Les mer om dette i forrige blogginnlegg: Lichtenberg, en viktig stasjon i Øst-Berlin
Etter murens fall var dette i praksis Berlins hovedstasjon, men mest i navnet fordi ingen annen stasjon på den tiden kunne inneha posisjonen, i vest hadde man bare den relativt beskjedne Zoologischer Garten, som var urealistisk å utvide. Det ble etter hvert vedtatt å bygge en splitter ny hovedstasjon i Berlin og Ostbahnhof fikk tilbake navnet sitt i 1998 for å unngå forvirring med nye Hauptbahnhof som ligger et helt annet sted og åpnet i 2006: Hauptbahnhof i Berlin, må oppleves Dermed mistet Ostbahnhof sin betydning, og var i mange år i forfall. Det ble blant annet tilholdssted for mange av byens løse fugler og var til tider ikke et trivelig sted å være.
Men, Ostbahnhof beholdt noen IC og ICE-avganger fordi det er begrenset med plass til å parkere tog på Hauptbahnhof og det er rikelig med avganger på lokale og regionale tog, samt selvsagt på S-bahn. Trafikken på Ostbahnhof har derfor igjen økt de siste årene, som et alternativ til Hbf. Ulempen nå er fortsatt at det er vanskelig å komme seg hit. Det går ingen t-bane eller trikk til Ostbahnhof og det er strengt tatt ikke så mye rundt stasjonen. Ja, i flere år var det omtrent bare ruiner rundt Ostbahnhof, men nå ser man tendenser til regenering og det betyr kanskje at siste kapittel fortsatt ikke skrevet om denne stasjonen.
En annen interessant konsekvens av alle forandringene er at også stasjonsbygningen har blitt forandret et utall ganger, den som kom i 1987 ser du nedenfor. Det var selvsagt nødvendig å bygge en ny stasjon etter andre verdenskrig og 80-tall-stasjonen ble igjen revet etter murens fall. Dagens stasjonsbygning er dermed den tredje siden 1945 og er derfor relativt ny og moderne, selv om den begynner allerede å bli litt sliten her og der. Det må sies at den ikke har mye sjarm i seg selv, men den har veldig bra med servicetilbud i forhold til antall passasjerer. I kjelleren er det intet mindre enn tre supermarkeder og det er en rekke cafèer og spisesteder i tillegg til enda flere butikker rundt om i bygget.
Den enkleste måten å komme seg til Ostbahnhof på er å bruke S-bahn. Dette er den østlige enden av byviadukten som går øst-vest på stolper gjennom Berlin. En fin tur i seg selv og togene går med få minutters mellomrom. Det går enda litt fortere med RE-togene som går til Frankfurt i den ene enden og Brandenburg eller Potsdam i den andre enden. De går to ganger i timen og stopper på de store stasjonene i sentrum. Tog til Schwerin/Wismar og Cottbus går også gjennom Ostbahnhof. Det samme gjør togene til Schönefeld flyplass. Alle IC-tog østover stopper her, så dette er et greit utgangspunkt for en tur til Poznan eller Warszawa. IC og ICE-tog som går via viadukten har sitt startpunkt på Ostbahnhof, i all hovedsak ICE-toget til Frankfurt og Basel via Braunschweig og IC til Amsterdam via Hannover. Fra Ostbahnhof går det også natt-tog til Moskva!
Mer om: tog i Tyskland - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK