Larvik stasjon, en litt spennende stasjon - reisemedtog.no

Annonse


Larvik stasjon, en litt spennende stasjon

18.06.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Togstasjonen i Larvik er muligens den peneste på Vestfoldbanen, men den er samtidig også en av de mest umoderne. På den annen side har det skjedd mye de siste årene som har direkte eller indirekte påvirket stasjonen. Alt i alt en litt spennende stasjon.


Larvik stasjon

Larvik stasjon er et staselig bygg å se på og relativt godt vedlikeholdt utenpå. Stasjonen ble åpnet i 1881 da Vestfoldbanen sto ferdig. Bygningen ble fredet i 1997 og er tegnet av arkitekten Balthazar Conrad Lange, ifølge Wikipedia. Stasjonen er unik på Vestfoldbanen og ligner ikke på noen andre stasjoner på denne strekningen, men kan minne om stasjoner man ser i f.eks Sverige.


Statue ved inngangen til stasjonen

Det er tre spor som brukes på Larvik stasjon og det er ingen undergang her, noe som medfører relativt store problemer for passasjerene. Normalt møtes nemlig togene til Oslo og til Skien her og dersom det står et tog i spor 1 er det ikke mulig å komme over i spor 2 og 3. Dette tar man i all hovedsak hensyn til, men i verste fall kan man risikere at toget i spor 2 eller 3 kjører før overgangen er klar.


Her var det en gang en Narvesen-kiosk

Nå er det heldigvis slik at togene til Oslo normalt stopper i spor 1 og togene til Skien i spor 2 eller 3, noe som gjør at det er bare noen få passasjerer som faktisk kan få dette problemet. Det kan virke underlig at det ikke er undergang på denne viktige stasjon, men det har nok sammenheng med at togene til og fra Oslo snudde på denne stasjonen inntil for et par år siden. Da var det buss for tog til Porsgrunn og Skien.


Tog på vei inn til Larvik stasjon, sett fra Fritzøe Brygge

Den tiden er heldigvis over med den nye og flotte parsellen mellom Larvik og Porsgrunn. Toget brukte før 35 minutter på denne strekningen og bussen bare 20 minutter. Nå er du i Porsgrunn på bare 12 minutter med tog som er oppe i 200 kilometer i timen. Et eksempel på at Norge kan bygge tog når man vil!


Stasjons-området

Selve stasjonen føles nå litt forlatt, Narvesen-kiosken som var inne i ventehallen er lagt ned, til tross for at statuen av Bertrand Narvesen står utenfor inngangen. Grunnleggeren av Narvesen kioskkompani ble født i Brunlanes ved Larvik i 1860 og en viktig del av historien om ham er at han fikk lov til å la en avisbud gå på stasjonen og selge aviser fra Oslo ( Kristiania )


10 vogners Flirt på vei til Oslo

Det er fortsatt noen sitteplasser og toaletter inne i ventehallen, men ingen kiosk eller noen form for servering og innsiden kunne trengt en oppgradering. Bygget er som nevnt fredet, men sterke krefter i Larvik vil ha vekk togtrafikken fra havneområdet, der noen oppfatter stasjonen og toglinjene som en hindring mellom sentrum og vannet. De har litt rett, men dette ga ikke noe mening når danskebåten okkuperte området på fjord-siden av togstasjonen.


Et bilde på veggen inne på stasjonen

Fram til 2008 var det bare 300 meter fra Larvik stasjon til Color Lines ferjeterminal, men den er nå flyttet til et nytt havneområde 2,5 kilometer unna. Det indre havneområdet er nå blitt parkområde og fjordpromenade og er blitt et populært rekreasjonsområde. Går du litt sørover kommer du til et område med nye leiligheter, serveringsteder og butikker, nemlig Fritzøe Brygge og her ligger også Hotellet Farris Bad, som ligger oppå en badestrand.


Østre delen av stasjonsområdet

Stasjonen ligger noen få hundre meter fra Torget, som er opp en ganske bratt bakke. Ellers ligger stasjonen litt inneklemt mellom det gamle havneområdet og hovedveien som går til E18 og Stavern i den ene retningen og Sandefjord i den andre retningen. Det er bussholdeplass og taxiholdeplass ved siden av stasjonen. Togtrafikken består utelukkende av tog til Oslo og tog til Skien. Ingen tog snur lenger i Larvik ved normal trafikk og det går da et tog i hver retning hver time som ankommer Larvik på likt. I rushtiden er dette hele 3 avganger i timen til eller fra Oslo. Disse togene stopper også i byer som Porsgrunn, Drammen og går videre fra Oslo S til Eidsvoll via Oslo Lufthavn Gardermoen.

Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:



ERDETMULIG.NO: