13.11.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Det begynner å bli noen år siden den første delen av Bybanen sto ferdig og nå er banen kommet til Flesland flyplass. Dette er en imponerende moderne bybane og Bergen har store planer om å fortsettet utbyggingen.
Ved Lagunen Storsenter
Akkurat når dette skrives anbefales man å ikke reise unødvendig i Norge og Bergen er nærmest i lockdown, men jeg fikk heldigvis med meg en tur på Bybanen under mitt besøk i Bergen i august og jeg må innrømme at jeg digger Bybanen. Den er kjapp, stillegående, komfortabel og rimelig; et godt eksempel på at man kan få til kollektivtransport også i Norge.
På Flesland flyplass
Nå er det faktisk 10 år siden den første delen av Bybanen åpnet til Nesttun. Delstrekning 2 åpnet til Lagunen storsenter i 2013 og den siste delen av den første linja sto ferdig til Flesland flyplass i 2017. Det er forsåvidt en trikk men den kjører i all hovedsak i egen trasè noe som gjør at hastigheten til tider er overraskende høy og den er i liten grad utsatt for forsinkelser forårsaket av annen trafikk.
Inne i Bybanen
Jeg må le litt av kritikerne av Bybanen. Før den kom sto de på barrikadene og mente at det ville bli altfor dyrt og få ville benytte seg av tilbudet. Etter at Bybanen ble åpnet har de samme folkene kritisert banen for å være altfor populær. Det er nemlig til tider svært mye folk på banen, særlig i den første delen fra Bergen sentrum. At mange må stå i rushtiden er en ting, men av og til blir det så fullt at det ikke er plass til flere i det hele tatt.
På Lagunen holdeplass
Heldigvis går Bybanen nå med få minutters mellomrom så det er sjelden lenge å vente. Jeg var litt overrasket over at den høye frekvensen også er opprettholdt helt til Flesland, for under mitt besøk var det ikke mange ombord til og fra flyplassen. Generellt er det langt færre passasjerer på strekningen mellom Lagunen og Flesland, samtidig som det er mange som bruker den til og fra Nesttun, som er et viktig bydelssentrum.
En typisk holdeplass med billettautomat
Nesttun var en gang i tiden et viktig jernbaneknutepunkt med tog både til Voss og Oslo, samt et sidespor til Os. Bergensbanen går i disse dager gjennom Ulrikstunnelen, men deler av den gamle strekningen er i drift med veterantog mellom Garnes, Arna og Midttun som ikke er langt fra Nesttun. Osbanen er helt forsvunnet men noen av stasjonsbygningene står fortsatt hvis du klarer å finne dem.
Nestun (sentrum)
Vognene som brukes på Bybanen vil jeg beskrive som moderne og holder fortsatt god standard og komfort selv om noen er over 10 år gamle. Det er en god del sitteplasser der man kan sitte ganske alene med panoramautsikt. Ellers er vognene tilpasset diverse behov som for rullestoler og barnevogner. Det er også behagelig luft ombord og ganske kjølig på en varm sommerdag.
Nonneseter holdeplass med Jernbanestasjonen i bakgrunnen
Bybanen starter ved Byparken, to kvartaler fra Torgalmenningen ved Lille Lungegårdsvann og de første kilometerne er det en del gatekjøring. Av og til deler banen veien med busser og taxier men ikke med privatbiler. Omtrent halvveis til Nesttun går man over i helt egen trasè, der man til tider følger samme korridor som den gamle Bergensbanen, men ikke nøyaktig samme trasè. Etter Nesttun er alt helt nytt og her er det også en del bruer og tunneler. Siste stopp er i kjelleren på Flesland flyplass.
Kaigaten, ved Lille Lungegårdsvann
Hele turen fra Sentrum til Flesland tar rundt 40 minutter, men koster bare 39 kroner. Det er sonebaserte takster og billetten koster det samme om du skal en stasjon eller hele veien. Du må kjøpe billett på forhånd, men det skal være automater på alle holdeplasser. Det jobbes nå intenst med å utvide Bybanen til Fyllingsdalen, men det planlegges også en linje til Åsane som trolig vil gå over Bryggen.
Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM
Også publisert på: erdetmulig.no