11.02.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Gara Nord er hovedstasjonen i Bucuresti, Romanias hovedstad. Dette må en gang ha vært en perle, men landets viktigste stasjon fremstod som en forfallen og litt lugubær affære under mitt besøk. Det er viktig å merke seg at dette besøket ble foretatt i 2015 og det kan ha skjedd ting med stasjonen siden.
Den gamle hovedinngangen
Dette er altså et blogginnlegg som skulle vært skrevet på våren 2015, fordi det var da jeg besøkte Bucuresti for første gang. Jeg ankom byen med flybussen, som stopper rett utenfor Gara Nord, og jeg hadde bestilt rom på Hotell Ibis som ligger bare 100 meter unna. Førsteinntrykket av Gara Nord var at dette var en sliten stasjon, men med tydelig tegn på en spennende historie. Det du ser er på en måte hovedinngangen, men det er andre innganger som brukes mer. Jeg antar at dette var den gamle hovedinngangen.
På innsiden av inngangen over
Det er et trafikk-kaos uten like utenfor stasjonen og noe av årsaken er de mange taxiene som prøver å kapre kunder. I 2015 var det så mange pirater at stasjonen hadde et eget definert område for godkjente taxier. Som du ser av bildet over står det store oppslag inne på stasjonen hvor disse er å finne. De offisielle taxiene er å finne utenfor den gamle hovedinngangen. Når du går inn der er det bare en lang og ganske tom gang som fører inn til selve stasjonen.
Den nåværende hoveddelen av stasjonen
Bygget har en L-form og bærer preg av å ha blitt forandret flere ganger gjennom årene. Det du ser over er den viktigste delen av dagens stasjon, der man finner butikker, spisesteder og billettkontor. Der er også her man finner nedgangen til tbane-stasjonen ( 2 linjer ) og dermed er det inngangen til denne delen av bygget som er dagens hovedinngang. Den er ganske ålreit, men ikke like imponerende som den første inngangen jeg kom til.
Tog oppsatt på Gara Nord, Bucuresti
Siden jeg både er interessert i tog og bodde ved siden av stasjonen ble det mange besøk på Gara Nord under mitt opphold. Her fant jeg mange kjente spisesteder som KFC og Subway, men det var også flere ukjente butikker og spisesteder, så det føltes som tilbudet var bra på dette området. Det er et stort billettkontor ved hovedinngangen. Som du ser på bildet nedenfor finnes det også billettautomater, men de var lite i bruk under mitt besøk.
Billettautomater på Gara Nord
Selv skjønte jeg ikke automatene, men fikk god service i billettluken. Den hyggelige ekspeditøren skjønte nok engelsk til at det ikke var noe problem å få riktig billett. Jeg kan ha vært heldig, men fikk inntrykk også andre steder i Romania at man kommer langt med litt engelsk, litt rumensk og litt peking. Snakker du italiensk eller spansk har du en fordel for mange ord er ganske like på rumensk. Jeg minner om at dette var i 2015, ting kan ha endret seg nå.
Kaffebar på Gara Nord
Det skal sies at tog i Romania er noe ganske annet enn det man er vant til fra land som Tyskland og Sveits. Selv Polen og Ungarn har et mer anvendelig togsystem enn rumerne. For det første er både spor og vogner sterkt preget av tidens tann og selv om det er noen nyere togsett å finne føles det som du er tilbake til kommunist-tiden. Av og til går togene så sakte at du kunne jogget ved siden av. Kombiner det med at Romania faktisk er et stort land geografisk så tar mange togreiser uendelig antall timer.
Den andre siden av stasjonen
Det tar ofte mye lenger tid med tog enn med bil og buss og på flere strekninger går det tog kanskje bare et par ganger om dagen, der det i Ungarn f.eks ville gått tog annenhver time. Det går riktignok tog til de fleste byer i Romania fra Bucuresti og det går tog til utlandet. Wien og Budapest er godt dekket med natt-tog som bruker mesteparten av et helt døgn, mens det også finnes forbindelser til Sofia i Bulgaria. Eller det gjorde det i 2015. I disse dager (2021) er det bare et lokaltog om dagen som går over grensen og da er det flere bytter i Bulgaria.
Et bilde av Gara Nord i gamle dager
Selv om jeg syntes Gara Nord var en spennende stasjon, var det heller ikke til å unngå å legge merke til at det var en del uteliggere og andre av den litt slitne typen som holdt til i stasjonsområdet. Inne på stasjonen var det mange vakter, men du trenger bare gå rundt hjørnet så ligger det madrasser på fortauene, som åpenbart er bolig for de som eier dem. Jeg måtte gå forbi dusinvis mellom stasjonen og hotellet, men ble overhodet ikke plaget av disse. Da var det verre med bilene, som kjører opp på fortauet for å parkere. Du kan risikere å bli tutet på mens du går på fortauet, fordi en bil vil forbi. Man skal oppleve mangt!
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM