21.02.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
NB: Togturen foregikk i mars 2014! - Irriterende dyrt! Det var min første tanke når jeg skulle skrive om denne togturen i Irland. Jeg mislykkes nemlig i å bestille på nettet og måtte kjøpe billett til dobbel pris på stasjonen.
Toget på Waterford stasjon
Jeg skulle ta tog fra Waterford til Dublin, en tur på cirka to timer. På hjemmesiden til Irish Rail fikk jeg opp en pris på 16 euro. Det var bra, tenkte jeg og satte i gang med bestillingen. Men, av en eller annen grunn måtte jeg registere meg med fullt navn, adresse og lage passord og hele pakka. Og når jeg hadde skrevet inn alle detaljer og trykket login, kom jeg bare tilbake til den samme siden! Grrrrr! Det er rimelig 1998 å måtte registrere seg og helt 1958 når det ikke funker!
Waterford stasjon
Så jeg måtte dermed kjøpe billett på stasjonen for 30 euro, altså nesten dobbel pris! Ikke forferdelig dyrt sammenlignet med Norge, men likevel irriterende. På den annen side så er den billetten gyldig på alle avganger den dagen, så man trenger ikke stresse med å rekke en bestemt avgang. Når det er sagt er det bare 7-8 daglige avganger mellom Waterford og Dublin, så så veldig stort spillerom har du ikke. Det er visstnok mulig å reservere seter, men jeg tror ikke det er mange som gjør det.
Utsikt fra togvinduet, mot Waterford
Togsettet som tok oss til Dublin var ganske fint. Det virket relativt nytt og lignet på mange tog jeg har sett i England. Morsomt nok passerte vi en hel serie med gamle intercitytog på vei ut av Waterford. Det virket som det ikke var så mange år siden de var i drift, men jeg har ikke sett dem på irske skinner de siste årene.
Gamle togsett på Waterford stasjon
Det skal sies at togturen mellom Waterford og Dublin ikke er spesiellt spennende landskapsmessig. Det er et ganske flatt jordbruksområde man kjører gjennom og monotonien blir bare brutt av noen få elver og motorveier. Det eneste som gir grunn til å kikke ut av vinduet er de mange småbyene toget kjører gjennom. Det stopper i mange av dem også, så det er ikke akkurat noe ekspresstog. Men, det er servering med trillevogn og med fersk kaffe steg humøret fort!
Inne på toget, trillevogn inkludert
For togfrelste er nok høydepunktet den litt spesielle innkjøringen til Kilkenny stasjon. Det spesielle er at toget kjører ut igjen samme vei som det kom inn. I gamle dager gikk det visstnok en linje rett fram, men den er lagt ned, som mange andre linjer i Irland. Det betyr at toget bruker 10 minutter ekstra på den månøvren, noen få tog kjører utenom Kilkenny og direkte til Waterford. Som sagt, du må være togfrelst for å synes sånt er spennende.
Utsikt fra togvinduet
Mesteparten av linja er enkeltsporet og ikke elektrifisert. Faktisk er det ingen toglinjer i denne delen av Irland som er elektrifisert. Alle hovedlinjene ut av Dublin Heuston kjøres fortsatt med diesel, men når man nærmer seg storbyen er det dobbeltspor og det går vesentlig raskere, uten at det er spesiellt mye mer å se på, av den grunn.
Utsikt fra togvinduet
Heuston er en av to hovedstasjoner i Dublin og er en flott gammel bygning. Herfra går togene til Cork, Galway, Limerick og Waterford, altså alle de store byene. Fra Dublin Connoly går togene som går langs østkysten og til Belfast og Sligo. Heuston ligger litt i utkanten av sentrum, men det går ofte trikk eller buss og det er bare en halv time å gå til Trinity College.
Dublin Heuston stasjon
Jeg har tatt en del tog i Irland nå og må si at det er i grunnen bare nyttig til og fra Dublin. Selv da er bussen ofte både billigere og kjappere. Siden så og si alle tog går til og fra Dublin ender du opp med å måtte bytte tog der, selv om du skal mellom to andre byer, så da er jo bussen en klar vinner. Ikke er toget spesiellt billig og ikke er det mye å se på, generellt er tog i Irland litt kjedelig i grunn. NB: Skrevet i 2014
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Først publisert på reisebloggen Ja, det er mulig Ekstern lenke
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM