17.03.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Opole (tysk: Oppeln) er en mellomstor by i Polen, ikke langt fra Wroclaw. Byen har en spesiell historie og jernbanestasjonen, Glowne, er også noe for seg selv, om enn noe nedslitt.
Hovedinngangen om kvelden
Det mest unike med Opole er at dette er en av få regioner i Polen hvor det fortsatt snakkes tysk. Før andre verdenskrig var denne delen av Polen en del av Tyskland men etter krigen ble de fleste tyskere kastet ut av landet. I Opole fikk såpass mange lov til å bli værende at det den dag i dag er mange som har tysk som morsmål.
Billettkontoret
Nå skal jeg ikke gå i dybden i historien, men jeg kan bekrefte at i Opole kan du høre det som åpenbart er lokale innbyggere som snakker det som høres ut som en blanding av tysk og polsk. Byen er også stolt av sin historie og feirer blant annet Oktoberfest og andre tilknytninger til Tyskland. Byen føles også litt tysk i arkitektur og atmosfære, selv om byens rådhus ligner mest på et kjent bygg fra Firenze, Italia.
Undergangen mellom bygning 1 og bygning 2
Nå har ikke den tyske vinklingen så veldig mye med togstasjonen å gjøre, selv om det er lett å gjette seg til at den ble bygd mens byen lå i Tyskland, eller Preussen. Det er riktig! Ifølge Wikipedia ble den første stasjonen åpnet i 1866 som Oppeln Hauptbahnhof. Dagens bygning stammer fra 1899, og den delen der billettkontoret ligger er fra 1926
Inne i den første bygningen
Når det gjelder arktitekturen så er den meget spesiell, som en blanding av forskjellige stiler. Jeg lar Wikipedia forklare, på engelsk: the eclectic style with neo-Gothic, neo-Renaissance, secession and neo-classical elements. Dette gir bygningen et unikt preg, selv om jeg dessverre må melde at bygningen er i litt sliten tilstand. Det er ikke noe kjempeproblem og har til og med sine fordeler, ettersom mye av det gamle er bevart. Stasjonen trenger egentlig bare litt finpussing.
To lokaltog på Opole Glowne
En annen ting som er unikt med Opole Glowne er at du først går inn i en bygning, som inneholder noen kiosker og cafèer. Men, for å komme til billettkontoret må du gå ned og under sporene i en lang undergang. Der finner du også et større venterom som gir deg et godt inntrykk av hvordan det må ha vært å vente på toget her i gamle dager.
Et eldre lokomotiv utstilt på stasjonen i Opole
Den andre bygningen er plassert mellom de viktigste sporene slik at de fleste tog stopper rett utenfor billettkontoret. Andre ganger må du krysse et spor til en plattform som forvirrende nok ligger mellom den første og den andre bygningen. Først under og så over sporene altså. Det finnes også noen kiosker i denne delen av stasjonen. Mellom de to byggene kan du også se noen gamle lokomotiver og vogner plassert. Jeg er ikke sikker på om de er på utstilling, for det ser ganske forfallent ut.
Baksiden av stasjonen
Dette er hovedstasjonen i byen og kalles Opole Glowne. Hvis du har vært en del i Polen har du sikkert lagt merke til at stasjonen kan hete alt fra Glowna, Glowny til Glowne. Akkurat hvorfor det er forskjell må du spørre en polakk om, alt betyr hovedstasjon, men ikke nødvendigvis sentralstasjon, da kan det hete Centralna, som i Warszawa. I Opole ligger stasjonen sentralt og gågate-systemet begynner mer eller mindre rett over veien utenfor hovedinngangen.
Lokaltog passerer Oder på vei inn til Opole Glowne
Opole ligger på hovedlinja mellom Wroclaw og Katowice/Krakow. Det går langdistanse-tog omtrent en gang i timen i hver retning på den strekningen. Noen av togene fortsetter til Poznan, andre til Zielona Gora og Szczecin. I den andre enden fortsetter en del til Rzezow. Det går også direkte tog til Warszawa og til Berlin. Det går mange lokaltog til Wroclaw via Brzeg, det går også lokaltog i flere andre retninger, inkludert Gliwice og Nysa.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Polen
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM