Kaunas, en majestetisk men rolig stasjon - reisemedtog.no

Annonse


Kaunas, en majestetisk men rolig stasjon

08.04.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Kaunas er den nest største byen i Litauen, med rundt 300 000 innbyggere. Byen har en imponerende jernbanestasjon men det er lite folk og tog der, foreløpig. Det kommer til å forandre seg når Rail Baltica står ferdig.


Hovedinngangen fra plattformsiden

Nå skal jeg kjapt innrømme at disse bildene er fra 2014, som var siste gang jeg var i Litauen. Men, jeg har fulgt med på tognyheter fra Baltikum og tror ikke situasjonen i Kaunas er nevneverdig forandret. Under mitt besøk, i 2014, gikk det stort sett bare tog til hovedstaden Vilnius fra stasjonen i Kaunas. Ingen av togene jeg var på var i nærheten av fulle, men de som tar toget til og fra Kaunas kan glede seg over en flott stasjonsbygning.


Ventehallen

Denne stasjonen er noe så rart som et pent bygg fra kommunist-tiden. Mange, meg selv inkludert, forbinder ikke den kalde krigen med pen arkitektur men dette er altså en imponerende stasjon fra 1948. Den ble pusset opp på 2000-tallet og så nærmest ny ut når jeg ankom Kaunas. Bygget er fredet og man kan finne mange av de orginale detaljene hvis man ser etter dem.


Utenfor stasjonen

Stasjonen ligger i utkanten av byens sentrum. Buss-stasjonen er bare noen få hundre meter unna og det er ikke langt til det gedigne kjøpesenteret Akropolis som mange drar til Kaunas for å besøke. Men, selve sentrum er en gåtur på rundt 20 minutter og det vil ta deg nærmere 40 minutter å gå til Gamlebyen i Kaunas. Området rundt stasjonen var ikke pusset opp i 2014 og så fort du går ut av hovedinngangen er du tilbake i det som best kan beskrives som Sovjet på 60-tallet. Når det er sagt er det mye fint å se i Kaunas, men ikke akkurat her.


Stasjonscafèen

Det er mye som imponerer med stasjonsområdet i Kaunas. Ikke bare er stasjonsbygningen en perle, også utendørs-arealene er pene å se på, med en slags park på plattform nummer 1, den som ligger ved stasjonsbygningen. Bygget har nøyaktig en cafè/kiosk der det var lite folk under mitt besøk. Bortsett fra noen automater var dette det eneste serveringstilbudet, men betjent billettkontor var det selvsagt. Det er også benker på utsiden for de som vil nyte kaffen i solskinnet. Som du ser på bildene var det god plass både inne og ute.


Tog til Vilnius, relativt ny dobbeltdekker

Alt kommer til å forandre seg når Rail Baltica åpner. Det er et gedigent jernbaneprosjekt støttet av EU som skal knytte Estland, Latvia og Litauen til jernbanenettet i Polen og resten av Europa. Siden Litauen fortsatt har russisk sporvidde bygges det nytt dobbeltspor med normalbredde slik at togene kan gå direkte fra Warszawa til Tallinn via Riga og Kaunas, med et sidespor til Vilnius. Det er planlagt å stå ferdig i dette tiåret, men ting tar gjerne lenger tid enn planlagt. Det er også foreslått en jernbanetunnel under sjøen fra Tallinn til Helsinki.


Avgangstavlen på Kaunas stasjon

Men, under mitt besøk i 2014 var det stort sett bare tog til Vilnius fra Kaunas. Disse togene gikk omtrent hver time og var av forskjellig type. Noen var ekspress-tog som stoppet på få stasjoner, mens andre var lokaltog som stoppet nesten overalt. Billetten kostet rundt 4 euro på den tiden. Nå er den første delen av Rail Baltica åpnet, men før pandemien gikk det bare noen få tog i uka over grensen til Bialystok i Polen. Hvordan dette blir etter pandemien er ikke godt å si. Det skal også gå lokaltog til Marijampolė, nær grensen til Polen. Du vil likevel se en del tog som kjører forbi Kaunas, dette er interne russiske tog på vei til eller fra Kaliningrad, som ikke stopper i Litauen i det hele tatt.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET -
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: