15.04.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Huelva er en mellomstor spansk by som ligger i den sørvestre delen av landet, ikke langt fra grensen til Portugal. For øyeblikket er det et begrenset togtilbud til denne byen, men det finnes planer som kan forandre det dramatisk. NB: Turen ble foretatt i 2014
Huelva stasjon
En togtur fra Huelva til Sevilla starter på den elegante stasjonen i Huelva, som er ganske rolig mesteparten av dagen, fordi det stort sett bare går fem tog herfra daglig, 3 lokaltog til Sevilla, ett tog til Madrid og ett tog nordover inn i en svært lite befolket del av Spania. I helgene går dette toget videre til Caceres og Madrid, men den forbindelsen går altså kun tre dager i uka. Dette til tross for at Huelva har 150 000 innbyggere, altså en mellomstor by. Det var i hvertfall tilbudet når jeg var i byen for noen år siden. Under koronapandemien er det enda færre tog.
Innsiden av toget til Sevilla
Noe av grunnen til at det er tynt med tog her er at Huelva ikke ligger langs en av hovedaksene og er dermed ikke med på høyhastighetskorridorene. Det eksisterer planer, men det skal jeg komme tilbake til. I denne omgang vil jeg beskrive opplevelsen på den gamle linja mellom Huelva og Sevilla, med iberisk sporvidde og ganske rolig tempo. Togsettet var det ikke noe å utsette på, det er et typisk moderne spansk regiontog. En liten anmerkning, denne reisen ble foretatt i 2014 og ting kan ha forandret seg, men neppe med mye.
Den gamle stasjonen i San Juan del Puerto
Det er ganske flatt i denne delen av Spania, men på ingen måte helt flatt, noe vi fikk merke mot slutten av turen. På vei ut av Huelva passerte vi de obligatoriske industriområdene, godsbanegårdene og litt slitne boliger som det er så mange av i Andalucia, før ferden gikk gjennom områder med myr og små innsjøer. Dette var et lokaltog så det tok ikke lang tid for første stopp var nådd, San Juan del Puerto. Dette må regnes som en forstad til Huelva, men er en småby i seg selv. Den gamle stasjonen i byen er ikke lenger i bruk og den nye holdeplassen er lokalisert litt mer sentralt.
Niebla
Den gamle stasjonsbygningen kan sees på vei inn i San Juan. Det slo meg at det var et merkelig sted å legge stasjonen når linja går omtrent tvers gjennom småbyen. Før stoppet togene altså langt utenfor sentrum, nå kan vi skimte byens hovedtorg fra togvinduet. Interessant nok er toglinja nesten snorrett bortover slettene, men det er noen unntak, som småbyen Niebla. Dette virket som en by med potensiale for turisme, fra toget kunne jeg tydelig se en nesten komplett bymur. Men, jeg har faktisk ikke funnet noe om byen i turistbrosjyrene.
Utsikt fra togvinduet nær Sevilla
Nok en gang kjører vi forbi en nedlagt stasjonsbygning før toget stopper på en plattform som ligger mye nærmere bymuren. Disse gamle stasjonen er ganske spennende i seg selv, de har en unik arkitektur men er i delvis eller helt forfallen tilstand. Det er generellt bare endestasjonen i Huelva som er pusset opp. Like etter Niebla går toget på en bru over en elv, det høres ikke veldig spennende ut, men det er rimelig tørt i denne delen av Europa så en rennende elv er nesten en attraksjon i seg selv.
Utsikt fra togvinduet nær Huelva
Etter Niebla er det ikke så mye å se på, men vi passerer en rekke gamle stasjonsbygninger, i en slags arabisk stil som tydeligvis stammer fra banens barndom. Toget kjører gjennom flate landbruksområder helt til vi nærmer oss Sevilla. Her begynner toget å stige og landskapet blir vesentlig mer kupert. Det blir også langt flere svinger og hvis man følger med på kartet er det tydelig at toget nå kjører en omvei, sikkert for å unngå tunneler og ta med seg hver eneste lille landsby. I dette området går det også Cercanias, lokaltog til Sevilla.
San Juan del Puerto
Togturen ender på Sevilla Santa Justa, en stasjon som ble åpnet samtidig som høyhastighetstoget ankom Sevilla fra Madrid, Spanias første strekning med normalspor med mulighet for å kjøre tog i over 200 kilometer i timen. Det er planer om å gjøre om linja til Huelva til høyhastighets-spor, noe som kan bety en dramatisk reduksjon i reisetiden, fra 1.30 til nærmere 30 minutter. Men, det vil nok også bety at mange av de små stasjonene underveis ikke vil bli betjent. En annen ting er at dette prosjektet ligger langt nede i bunken for alt Spania planlegger å gjøre.
En stasjon vi kjører forbi
Nå er det da heller ikke Huelva som er hovedmålet for en eventuell ny høyhastighetslinje i området. Planene foreskriver at linja skal fortsette vestover til Portugal og ankomme Faro, før det eventuellt fortsetter til Lisboa. I Portugal har alle utbyggingsplaner blitt lagt på is, så dette kommer neppe med det første. En annen ting er at man i så tilfelle vil bygge en ny stasjon i Huelva et stykke utenfor sentrum, ettersom dagens stasjon ligger umulig til for forlengelse til Portugal, hvis man ikke skal bygge en svært dyr tunnel under sentrum og under fjorden.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Spania
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM