28.02.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Denne uka ble det endelig lys i det som skal bli Nordens lengste jernbanetunnel og helt etter skjema, melder Bane NOR.
Foto: Bane NOR
Dobbelt gjennomslag til rett tid, ble fasit for Follobaneprosjektets to siste tunnel-boremaskiner. Tunnelboringen ble startet opp av statsminister Erna Solberg og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 5. september 2016. De to første gigant-maskinene hadde dobbelt gjennomslag inne i en fjellhall i Ekebergåsen i september 2018.
– Bane NOR som byggherre er godt fornøyd med at tunnelboring er fullført til avtalt tid. Dette er et godt resultat. Bane NOR ser frem til å tilby halvert reisetid med nye Follobanen mellom Oslo og Ski. Jernbanesatsingen er viktig for reisende og for vekst og utvikling i Oslo- og Follo-regionen, sier Birger Steffensen, assisterende utbyggingsdirektør i Bane NOR.
Om lag 350 inviterte gjester og ansatte var til stede da de siste boremaskinene, begge med nær ti meter i diameter, brøt ut av en fjellskjæring like utenfor Ski sentrum. Gjennom disse tunnelløpene skal tog kjøre i opptil 250 km i timen. Før det kan skje gjenstår viktig jernbaneteknisk arbeid, som er startet opp.
Til sammen nær 20 km av den 22 km lange Follobanen er tunnel. Bane NOR har, for første gang i lang tunnel, valgt å legge sporene i to atskilte løp. Derfor er det til sammen produsert 36 km boret tunnel. I tillegg er deler av tunnelanlegget produsert ved sprengning og splitting av berg.
– Tunnelproduksjonen vi markerer i dag, utgjør den lengste strekningen av Follobanen. Prosjektet har enkelte utfordringer, men tunnelboringen er gjennomført som planlagt. Som byggherre er Bane NOR svært fornøyd med arbeidet som er utført og det gode samarbeidet mellom totalentreprenør Acciona Ghella og Bane NOR, sier Follobaneprosjektets direktør Per David Borenstein.
Kilde: Bane NOR - Flere: TOGNYHETER