26.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Et halvt år etter åpningen av Farriseidet-Porsgrunn på Vestfoldbanen, viser nye trafikktall at det er en passasjerøkning på 55% på strekningen Skien/Porsgrunn-Larvik.
NSB på Larvik stasjon FOTO: Kyrre Dahl
Det nye dobbeltsporet Farriseidet-Porsgrunn, åpnet for trafikk 24. september 2018. De reisende på strekningen fikk en topp moderne og høyteknologisk bane som erstattet den gamle nedslitte banen fra 1882. Reisetiden mellom Porsgrunn og Larvik ble redusert fra 34 minutter til 12 minutter, mens strekningen Skien til Oslo ble redusert med 27 minutter.
Responsen har vært enorm. NSBs trafikktall for perioden oktober 2018 - februar 2019 viser en gjennomsnittlig trafikkøkning på 55%, eller 16 000 passasjerer i måneden. Til sammenligning er passasjerveksten for rute R11 Skien-Eidsvoll, 4,8%.
Fungerende prosjektdirektør i Utbygging Vestfoldbanen i Bane NOR, Lars André Tangerås, var prosjektsjef for utbyggingsprosjektet Farriseidet-Porsgrunn. Han synes det er veldig gøy å se at responsen har vært så enorm etter åpning. Tangerås er bosatt i Skien og pendler daglig med tog til Tønsberg, så han har selv registrert at det er flere som går på toget i Skien og Porsgrunn etter åpningen.
– Syv tunneler og ti bruer måtte bygges for å føre den nye banen igjennom et svært kupert landskap. Det var utfordrende arbeid, men vi åpnet den nye banen til avtalt tid, kost og kvalitet og uten alvorlige ulykker, og det er vi veldig stolte av, sier Tangerås.
Det har vært stor etterspørsel etter et tidligere tog, og fra 15. desember 2019 kjører første tog fra Drammen til Sandefjord kl. 04.27. Toget ankommer Torp kl. 05.22, noe som betyr at man rekker alle morgenflyene fra Torp. Toget snur så i Sandefjord og kjører tilbake til Tønsberg før det igjen snur og kjører sydover til Skien.
I dag ankommer første tog Skien kl. 08.06, men med det nye tilbudet er toget framme 25 minutter tidligere.. Fra samme dato settes det også opp et kveldstog som kjører fra Skien til Drammen kl. 23.09, en time senere enn dagens siste avgang. Toget stopper bl.a. også på Torp, i god tid etter at siste fly har ankommet flyplassen..
– Dette viser at det er samfunnsnyttig å bygge ny infrastruktur. Passasjerene kommer når tilbudet blir bedre. Nå gleder vi oss til å ta fatt på to nye prosjekter på Vestfoldbanen. Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen har byggestart høsten 2019. Når vi åpner disse parsellene i 2024, blir det sammenhengende dobbeltspor mellom Drammen og Tønsberg, det gjør det mulig å kjøre fire tog i timen mellom Tønsberg og Oslo, avslutter Tangerås.
Kilde: BaneNor - Flere: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK