13.05.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Som i andre land kommer polske togstasjoner i mange varianter. Du finner mange imponerende og fine, noen er hypermoderne mens andre er så stygge at man tror ikke sine egne øyne. Men, de fleste er et sted i midten: Her er to typiske togstasjoner i Polen 2019.
Dette er stasjonen i Tarnowskie Gory, en av de mange middels store byene i Katowice-regionen. Stasjonsbygningen er elegant og bærer preg av at dette har vært et viktig jernbaneknutepunkt. På stasjonsplassen finner man flere minnesmerker fra jernbanehistorien og polsk historie generellt, som tyder på at jernbanestasjonen lenge har vært viktig i lokalsamfunnet.
På innsiden er stasjonen på ingen måte like pen og du føler at du har gått inn i en tidsmaskin og havnet på 1950-tallet. Det var også trolig siste gangen denne stasjonen ble pusset opp innvendig, men det morsomme med det er at du får et innblikk i togdrift i Polen under den kalde krigen. Det har tydeligvis vært flere butikker eller cafèer på stasjonen, men jernbanerestauranten var ikke åpen under mitt besøk. Det så dog ut som den kanskje var åpen på andre dager. Det er lite annen informasjon enn de obligatoriske gule plakatene med avgangstider.
Men, samtidig er dette ikke en forfallen stasjon, den er både ren og funksjonell og har noen relativt moderne stoler i venteavdelingen. Og, billettlukene er fortsatt åpne, eller rettere sagt billettluka, for nå er det såpass få tog som går fra Tarnowskie Gory at det er bare en person på vakt. Denne luka selger bare billetter til lokaltogene i Katowice-regionen, de selger ikke billetter til langdistansetogene med PKP. Men, han bak glasset snakket engelsk, noe som er litt uvanlig på et så lite sted.
Du må gå gjennom en undergang for å komme til togene, som i all hovedsak går fra en plattform med to spor. Herfra ser man enda tydeligere at dette har vært en viktig stasjon, for det er et stort område som ikke brukes. Og så er det en veterantogbane som passerer i det fjerne, det gikk ingen tog der denne dagen, men kanskje du er heldig. Det går 10-14 lokaltog herfra til Katowice hver dag og så går det to langdistansetog daglig, som i all hovedsak går til Poznan, men også til andre byer etter det. Alle togene har sitt utspring i Katowice, rundt en time unna. Det går også noen få tog til Wielun, som starter her i Tarnowskie Gory.
Dette er hovedstasjonen i Gliwice, en relativt stor by med 200 000 mennesker, som ligger bare 20 minutter fra Katowice. Dette er en helt annen verden, sammenlignet med den andre stasjonen i dette innlegget. Gliwice stasjon er flott pusset opp og fremstår som moderne på flere måter, særlig på plattformnivå, med mange informasjonstavler og ikke minst rulletrapper, som selvsagt er helt fraværende på stasjoner som den i Tarnowskie Gory. Selve fasaden i Gliwice er også helt annerledes og kanskje ikke like elegant, men jeg synes likevel den er imponerende.
det er en helt annen mengde passasjerer i Gliwice, så her har man flere åpne billettluker og det er delt opp i to avdelinger, en for lokaltog og en for langdistansetog. Det kan være flere betjente luker i hver avdeling. Skal du med langdistanse så ser du etter PKP-logoen på vinduet, skal du med lokaltog setter KS eller Koleje Slaskie på vinduet. Akkurat denne merkingen er obligatorisk på alle stasjoner og relativt lett å forholde seg til, men husk at i andre byer kan det være et annet lokalt selskap og for å forvirre totalt kan det hende at PKP også kjører lokale tog under navnet Polregio.
Gliwice stasjon er flere fasiliteter, som apotek, kiosk og en Subway-restaurant. Det er også satt av plass til flere butikker og cafèer så dette kan ha forandret seg innen du kommer dit. Det er bare et par år siden denne opppussingen ble gjennomført så det er stadig nye ting som skjer, særlig på Jernbanetorget foran stasjonen. Og legg merke til at de har bevart det store veggmaleriet i hovedhallen.
Det kanskje mest imponerende er plattformene, som er minst like moderne som noe jeg har sett på norske stasjoner og man har tatt seg tid til å være litt kreative i arkitekturen. Gliwice er en stasjon med gode forbindelser til nesten hele Polen. Det går flere EIP ( supertog ) til Warszawa og Gdansk daglig og til Wroclaw går det IC-tog omtrent hver time, noen av dem fortsetter til Szczecin, Poznan eller andre destinasjoner. Det går også langdistansetog til Radom og Lublin, men det er få forbindelser til Krakow, på grunn av at linja mellom Katowice og Krakow er i dårlig stand. Lokalt går det tog til Katowice stort sett to ganger i timen, og det flere daglige avganger til byer som Opole og Nysa m.m.
Mer om: tog i Polen - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK