02.06.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Chester er en historisk by på grensen mellom England og Wales. Jernbanestasjon oser av gammel storhet, men fremstår nå som liten og kaotisk, noe som er altfor vanlig på britiske stasjoner.
Chester er en gammel by med røtter fra romertiden. Byen har en rekke bygninger fra middelalderen og en godt bevart bymur kombinert med mange andre flotte historiske byggverk. Dette gjør Chester til en populær turistdestinasjon og byen med rundt 70 000 innbyggere fungerer som en slags regionhovedstad. Derfor er det ingen overraskelse at Chester er en travel stasjon med mange tog i alle retninger.
Dessverre fremstår stasjonen som altfor liten og kaotisk. Dette skyldes i første rekke at man i en gammel bygning har måttet innstallere automatiske porter, slik som i mange andre britiske stasjoner. Det er forsåvidt godt plass i andre deler av stasjonen, men det blir veldig trangt foran portene hver gang et tog ankommer Chester. Den andre veien går det lettere, men folk stopper ofte opp på innsiden av portene fordi det ikke alltid er logisk hvor man skal gå for å finne sitt tog.
Det er dessverre blitt en epidemi av slike sperreporter som er utrolig ineffektivt for stasjoner som er bygd på 1800-tallet. I stedet for å at man kan gå inn på plattformene via forskjellige innganger blir alle skviset sammen foran noen få porter og det skal ikke mer enn en passasjerer som har trøbbel med billetten før alt stopper opp. Det er godt briter elsker å stå i kø, men personlig synes jeg det bare er tull. Det er beskrivet som et sikkerhetstiltak, men den som vil gjøre ugagn kan jo bare kjøpe en billett til neste stasjon, så det stopper jo ingen.
Vel, tilbake til stasjonen, som har både butikker, spisesteder og billettkontor utenfor sperreportene. Innenfor er det også mulig å få seg noe å spise og drikke i et bygg som åpenbart er bygget på litt i hytt og pine. Den første delen stammer fra 1848 og fasaden beskrives som italiensk-inspirert. Arkitekten heter Francis Thompson. På innsiden består stasjonen av flere halvvegger, som hvis jeg forstår wikipedia riktig har oppstått ved at man har utvidet stasjonen inn i andre bygninger. Det hele ser litt merkelig ut.
Det er også altfor få plattformer på Chester stasjon, slik at det er svært vanlig at det er to tog klare til avgang på samme plattform, men da i hver sin ende. Det betyr at du må passe nøye på om det står A eller B eller kanskje til og med C bak plattformen på lystavla. Jeg var ikke i byen lenge nok til å forstå helt systemet, men mange tog går fra den første plattformen du kommer til, i forskjellige retninger. Andre tog går fra en bygning som tilsynelatende er langt unna og et stykke å gå, men altså på innsiden av sperreportene.
Det er mange tog fra Chester, som blant annet Virgin Trains til London Euston flere ganger om dagen, hver time deler av dagen. Noen av disse togene fortsetter til Holyhead og betjener de mange småbyene på nordkysten av Wales. Det går tog til Manchester minst en gang i timen, mange av dem fortsetter til Llandidno i Wales. Det går tog cirka annenhver time til Birmingham via Wrexham og Shewsbury. De sistnevnte tog kjøres av Transport for Wales, et noe snodig navn på et togselskap.
Den mest interessante forbindelsen er kanskje den linja som går til Liverpool. Det er Merseyrail som trafikkerer strekningen flere ganger i timen og dette toget må passere under elva Mersey og går under bakken gjennom Liverpool i en sløyfe før toget returnerer til Chester igjen. Det er også noen tog til andre destinasjoner som cardiff, Stockport og Crewe.
Chester stasjon ligger i Newtown-delen av byen, rundt 15 minutter å gå fra gamlebyen, som er hovedattraksjoen i Chester. Nærmeste flyplass ligger i Manchester og det er noen direkte tog til Manchester Airport, som har direkte fly til Norge. Du kan også bruke Liverpool ( John Lennon Airport ) som i hvert fall hadde fly til Norge.
Mer om: tog i Storbritannia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK