08.06.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Jeg har tidligere blogget om den gamle stasjonen i Huelva. Dette er en spansk by som inneholder enda flere perler fra jernbanehistorien, med enda en gammel stasjon og ikke minst en jernbanebrygge som går langt ut i fjorden.
Jernbanebrygga i Huelva
Huelva ligger helt sørvest i Spania, ikke langt fra Portugal. Det er en mellomstor by som ikke ser så mange utenlandske turister men det er mye å se her for jernbaneinteresserte. Jeg var i byen i 2014 og bildene er fra den gangen. Da var også den elegante Termino-stasjonen fortsatt i drift. Den er senere byttet ut med en ny og moderne stasjon. Se: Den pene gamle stasjonen i Huelva. Fra stasjonen som nå er lagt ned gikk det faktisk også spor rett ut i havet.
Jernbanebrygga i Huelva
Dette er muelle de mineral de la compañía Riotinto, som starter like ved den gamle togstasjonen og tok godstog først opp over en landevei og så flere hundre meter ut i elva som forbinder Huelva med Atlanterhavet. Dette var åpenbart en effektiv å frakte gods over i ventende skip. Det går ikke lenger tog her, men hele strukturen er bevart og det er satt opp benker og rekkverk for de som vil ta en spasertur.
Jernbanebrygga i Huelva
Brygga er et populært turmål og er enkel å finne. Det er gangveier i flere etasjer, men det er selvsagt topp-etasjen som har den beste utsikten både mot havet i sør og mot sentrum i Nord. Du ser flere brygger som går langt ut i vannet her, mulig det har noe med tidevannet å gjøre. Du ser ikke så mye av selve sentrum siden denne delen av Huelva i stor grad er en operativ havn med industribygg. Men, du er altså bare noen få hundre meter fra byens gamle sentrum.
Jernbanebrygga i Huelva
Midt i sentrum finner man også restene av en gammel jernbanestasjon, Zafra stasjon, også kalt Huelva-Odiel. Som navnet tilsier var dette utgangspunktet for togene som gikk til Zafra i Extremadura. Linja eksisterer fortsatt, men det er mange år siden den ble bygd om slik at togene gikk inn til Termino-stasjonen, nå til den helt nye stasjonen ikke langt unna. Ønsker du å ta toget fra Huelva til Zafra går det nå bare tre ganger i uka! Det var i hvert fall slik før pandemien startet.
Zafra stasjon
Den bygningen du ser på bildene er strengt ikke den gamle stasjonsbygningen, den er revet for mange år siden. Men, dette var en sidebygning som inneholdt kontorer og var en del av stasjons-komplekset. En plakat og flere tavler avslører at dette er gamle jernbanebygg. Togene gikk faktisk inn hit helt fram til 1976. Etter det ble skinnene revet opp og en ny buss-stasjon ( selvfølgelig ) ble bygd på stasjonsområdet. Når du står der kan du se for deg hvor togstasjonen lå.
Zafra stasjon
Det som har skjedd her forteller også en del om hvor mye som har forsvunnet fra jernbanen i Spania. Nå går det bare noen få tog til Zafra men dette skal ha vært en travel linje, særlig for gods-tog og det skal ha vært en rekke spor i stasjonsområdet for plassering av lokomotiv og vogner. Nå er så og si alt borte. Herfra gikk det også tog til Ayamonte, en by som ligger helt på grensen til Portugal og bare en kort ferjetur fra første stasjon i Portugal.
Zafra stasjon
Disse enorme jernbanebryggene som går ut i havet har jeg også sett andre steder i Spania. Den i Almeria er kanskje enda mer spektakulær og verdt et besøk. Dette er minner fra en tid hvor jernbanen spilte en mye større rolle i Spania enn den gjør i dag. Veldig mange linjer er blitt borte, mens på andre strekninger går det bare noen få tog pr. dag. På den annen side har spanjolene satset enormt mye ressurser på nye høyhastighetsspor som er av en helt annen verden.
Zafra stasjon
Huelva er litt vanskelig å komme til, men heldigvis går det fortsatt tog hit. Nå er det jo kommet en helt ny stasjon som er klargjort for de nye høyhastighetstogene som en gang kommer, kanskje. Det går et tog daglig til og fra Madrid via Cordoba. Det går tre lokaltog til og fra Sevilla som bruker 90 minutter og så går det et daglig lokaltog nordover, 3 ganger i uka blir det forlenget til Zafra, Caceres og Madrid. Det er planer om å bygge en helt ny høyhastighets-strekning til Sevilla, da vil togene bruke bare 40 minutter. Det er også enda mer usikre planer om å bygge den videre til Faro i Portugal. Om og når den kommer er et gedigent spørsmål. Se: En togtur mellom Huelva og Sevilla
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Spania
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM